De digitale bundtmagere

2011 har uden tvivl været året, hvor Indie spil Bundles blev rigtigt populære. Bundle bevægelsen er på den ene side, en rigtig god måde for uafhængie spiludviklere, til at nå ud til et stort publikum, men på den anden side næsten en trussel: Hvorfor købe et enkelt Indie spil for $10, når man kan købe en håndfuld for $5-6 eller mindre? Og ender bundles med at blive netop det som Indie spil bevægelsen er et modtræk mod: En stor fæl publisher?

Store og små bundles
Der er flere der sælger spil i bundter – men ingen gør det så godt som Humble Indie Bundle. Humble Bundle 4 der sluttede den 27. December 2011, solgte hele 435.250 eksemplarer og indbragte den nette sum af $2.373.012,90.

Humble Bundle har fået et enormt momentum – og når et bundle er til salg, er det fascinerende at se hvor mange bundles der rives ned af de virtuelle hylder. Selve købsoplevelsen er der kælet for – siden viser realtime stats af, hvor mange bundles der er solgt. Man bestemmer selv, hvor mange penge man vil betale og hvordan de skal fordeles mellem de enkelte udviklere, velgørende organisationer og et tilskud til driften af Humble Bundle sitet.

Detaljeret statistik for salget af Humble Bundle 4.

Et godt touch er, at man får et par ekstra spil med, hvis man betaler mere end gennemsnittet. På den måde drives gennemsnitsprisen lige så stille opad. Gennemsnitsprisen for Humble Bundle 4 endte med at være $5,45. Hvilket må siges at være næsten urimeligt billigt. Specielt hvis man betalte mere end gennemsnittet – da man endte med at få, ikke kun de 5 oprindelige spil + 2 bonusspil (bla. en pimpet version af det legendariske Cave Story som jeg har skrevet om tidligere), men også de 5 spil fra Humble Bundle 3 med i købet. Det vil sige 12 spil for ca. 2,5 Kr. stykket.

Til sammenligning, solgte den konkurrerende bundle mager Indie Royale i nogenlunde samme periode – 27.232 bundles til ca. $3,8 pr stk.

Den uafhængige indie-spil distriutør?
Netop som Indie spil bevægelsen begynder at spinde flere succesfulde uafhængige spiludviklere af sig – får Bundle trenden fodfæste – og medfører at Indie spil sælges i store bundles. Humble Indie Bundle er sandsynligvis den største distributør (Publisher om du vil) af Indie Spil. Godt nok er den ikke drevet af de samme kommercielle interesser, som en stor spil udgiver og noget af salget går ligefrem til velgørende organisationer.

Humble Bundle er grundlagt af Jeff Rosen fra Wolfire Games, der efter sigende var inspireret af Steam, viral markedsføring og ikke mindst 2D Boys success med Pay what you want, iforbindelse med spillet World of Goo. Humble Bundle er helt sikkert med til at udbrede Indie Spil – og de er også gode til at få forskellige open source spilprojekter og biblioteker frigivet iforbindelse med hvert bundle. Hvilket bestemt er prisværdigt.

Men ser man lidt bag facaden, så har Humble Bundle fået en venturekapital indsprøjtning på $4,7 millioner fra firmaet Sequoia Capital. Netop Sequoia er et af de største venturekapital firmaer i Silicon Valley – tag et kig på deres referenceliste inden for internet eller teknologi. De har blandt andet spyttet penge i danskstiftede Unity. Listen er ærefrygtindgydende – og det er helt sikkert, at de ikke funder Humble Bundle for deres blå øjnes skyld.

The Humble Store er seneste skridt i retningen af en decideret Indie spil distributør. Humble Store gør det muligt at placere en widget på sin hjemmeside – og så bruge Humbles betalings og distributions system til at sælge/distribuere sine egne spil. IndieGameMagazine har opsnuset historien. Der er endnu ikke noget officielt, omkring hvad det koster for en Indie spiludvikler, at benytte Humbles distributions motor.

Bagmændende bag Indie Royale, der er den anden større spiller på Indie Bundle markedet er Desura (en digital distributør og konkurrent til Steam) og IndieGames.com (Ejet af UBM TechWeb, der også driver Gamasutra, Game Developer Conference og Independent Games Festival m.fl.). Alliancen står mellem et digitalt distributionsfirma og et firma der bla. lever af marketing for spilfirmaer. Begge gør gode ting for Indie spil. Independent Games Festival har gjort meget for udbredelsen af Indie spil – men de gør det også selvfølgeligt også for at tjene penge. Indie Royale er ikke så transparente som Humble Bundle – så det er ikke umildbart nemt at se fordelingen mellem “Publisher” og spiludviklerne.

Hvordan vil Bundles påvirke fremtidens distribution af Indie Spil?
Personligt har jeg købt 3 Humble Bundles – og fået en hel del fede spil. Mange af spillene, ville jeg aldrig have købt hver for sig – og det viser sig også, at jeg kun har spillet 6 ud af de 20-25 spil jeg har købt. Lidt sørgeligt – og jeg har taget mig i, at undlade at købe det udmærkede VVVVVV, da jeg kunne få det meget billigere via et bundle.

På den anden side, skal man ikke være den store matematiker, for at se, at der er tilfalder gode beløb til udviklerene via Bundles – se f.eks. denne udmærkede artikel ovre hos DYIgamer, der har regnet lidt det første Indie Royale bundle – og Humble Voxatron Bundle – begge giver pæne beløb til udviklerne. Indie Royale New Year 2012 bundle har vel solgt for ca. 280.000 Kr til hver udvikler (Hurtig køkkenbordsgæt baseret på 31.356 solgte spil til en gennemsnitspris på ca $4,11 og 20% til hvert spil og til Indie Royale selv) Hvilket vel er en god omsætning på 5 dage?! Jeg kender ikke den præcise fordeling mellem de forskellige spil – danske Max & the Magic Marker var med i New Year 2012 Bundle – og det bliver spændende at erfare, hvordan de har oplevet at blive bundtet med andre spil. Humble Bundle sælger mere end 10 gange så mange spil som Indie Royale. Så beløbene er forholdsvist større, selv om nogle af pengene går til velgørenhed.

Min tese er at spillene tilsyneladende sælger bedre i bundter (større indtjening) end hvis de sælges hver for sig. Spørgsmålet er, om de ville sælge så mange eksemplarer for sig selv? Eller om de mætter markedet ved pludseligt at sælge så mange spil til en meget lav pris? Giver den ekstra omtale og udbredelse – større eftersalg p.g.a. den PR det giver at være med i et Bundle? Og vil de mange forskellige Bundles ende med at udsulte markedet? Indie Royale har sat sig for at frigive et nyt nyt bundle med 4 Indie Spil, hver anden uge.

Ingen tvivl om at bundles vil fortsætte med at være populære – jeg håber for Indie spiludviklerene, at der stadig er plads til uafhængig distribution på PC/Mac platformen. Og det vil være decideret sørgeligt, hvis det bliver svært at sælge sine spil uden om de populære bundles.

2 comments for “De digitale bundtmagere

  1. Daniel W. Mathiasen
    15/01/2012 at 14:13

    Hej Anders,

    Et ret afgørende punkt må være om indie game markedet vokser på nuværende tidspunkt. (er vist en rimelig antagelse).

    I et voksende marked skal der eksperimenteres med distribution og prispunkter, og lige nu er det svært at markedsføre indie spil.

    Hvis prisen bliver presset for meget, er det vel så rimeligt at antage at udviklerne vil ligge mere indtjening over på micropayment, i form af in-game purchases.

    Jeg ser det ikke som en trussel – men er dog heller ikke sikker på at det er den endelig formel der er fundet.
    /Daniel

  2. 15/01/2012 at 15:29

    Hej Daniel, Ingen tvivl om at Humble (og nogle af de andre bundle sælgere) har en stor betydning for udbredelsen af Indie games. Naboens søn taler begejstret om The Binding of Isaac, som han købte via et bundle. Han hørte iøvrigt om Humble Bundle via @Notch, som giver nogle generøse bidrag på Humble Bundle. Deres antal solgte bundles viser også stor success. Om Humble udvikler sig til en egentlig publisher vil tiden vise, de er ihvertfald ved at finde en formel der virker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *